TAB

Saturday, July 2, 2011

anti VERSUS pro BERSIH 2.0

Assalamualaikum w.b.t

Dah sebulan lebih rasanya tak update blog ni. Sekarang memang sangat sibuk, kerja sentiasa balik malam. Kadang hati ni rasa sangat-sangat jelos tengok blogger lain update blog diorang setiap hari! 

Tapi malam ni, hati ni rasa tak tenang selagi tak post pasal isu yang memang sedang panas diperkatakan di media massa. Rasanya tak payah nak sebut lagi sekali. tengok tajuk korang dah tahu kan.

Aku ada kawan yang sangat menyokong BERSIH 2.0 ni dan tak kurang juga yang sangat ANTI pada BERSIH ni. Aku dipihak yang mana? Jujur aku katakan aku bukan bersifat neutral atau orang tengah dalam perkara ni. Ya. Aku ada menyokong salah satu kumpulan ni. Cuma tak perlu rasanya untuk aku beritahu SEMUA ORANG mana satu menjadi pilihan hati.

Kalau tak kerana fikir fasal kawan dan maruah orang dah lama aku maki maki kat fb. Tapi bila berfikir sejenak...untuk apa bergaduh dengan rakan sendiri akan satu perkara yang tak bersependapat. Hormati pilihan masing-masing. Cuma aku agak kagum dengan seorang kawan aku yang tidak gentar melaungkan pendapat tentang kebaikan BERSIH ni di dada-dada dinding (wall) facebook.Tapi terpulanglah kepada korang nak sokong mana. Aku tak menghalang dan tak jugak menggalakkan cuma kita dikurniakan akal oleh ALLAH untuk memikirkan yang mana baik dan mana yang buruk.

Isu ni pada mulanya aku sendiri pon kurang ambil perhatian. Mana tidaknya kalau setiap hari tak tengok berita dan baca surat khabar. Mujur sorang kawan aku ni ada post tentang perkara ni dekat facebook dan sejak itu aku mula ambil perkembangan. Terima kasih kepada facebook kerana anda juga rupanya punyai faedah. hehe...

Pada yang tak tahu apa tu BERSIH 2.0 ni. Aku nak share sedikit info berkaitan BERSIH 2.0 ni :

BERSIH 2.0 merupakan perhimpunan yang akan diadakan pada 9 Julai 2011.

BERSIH 2.0 merupakan siri kedua kepada BERSIH 1.0 yang diadakan sekitar tahun 2007 yabg lalu sebelum pilihanraya umum ke-12.

Perhimpunan tersebut dilakukan untuk menyampaikan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong.

Bersih 2.0 menuntut 8 pekara iaitu :
- membersihkan senarai undi
- mereformasikan undi pos
- menggunakan dakwat kekal
- akses media yang bebas dan adil
- masa berkempen minima 21 hari
- mengukuhkan institusi awam
- menghentikan rasuah
- menghentikan politik kotor

Sememangnya perjuangan yang diagungkan itu tersangatlah murni. Cuma kenapa ia hanya bangkit setelah ura-ura pilihanraya umum ke-13 akan diadakan? Kenapa tidak setiap tahun diadakan? Tepuk dada tanya hati.

Mungkin bagi yang menyokong akan mengatakan :

"perjuangan ini adalah untuk membebaskan hak rakyat yang selama ini terkubur sejak merdeka lagi'

Kepada yang membangkang perhimpunan ini pula akan berkata :

"ini semua hanya helah pembangkang untuk mengelirukan rakyat dan menghilangkan fokus rakyat kepada kes khalwat Anwar Ibrahim!"

Bagi penyokong BERSIH mereka akan menggunakan:

"Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan setiap warganegara Malaysia untuk berhak bersuara disamping berhimpun secara aman".

Bagi yang anti-BERSIH pula mereka akan melarang mahasiswa/siswi dengan menggunakan :

"Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang melarang pelajar terlibat dalam mana-mana parti politik".

Jadi terpulang pada korang semua untuk menyokong pihak yang mana. Cuma kita sebagai mahasiswa rasanya belum tiba wakt untuk menunjukkan belang dalam kancah politik ni.

Jika BERSIH 2.0 ni diadakan harapnya tak akan berlaku lagi kucar kacir seperti mana siri pertama yang lalu. Dan diharap juga tuntutan yang dilakukan berjaya dicapai dan tidak menyebelahi mana-mana parti politik, tiada agenda tersembunyi dan barsikap telus untuk semua rakyat.




* janganlah tragedi rusuhan kaum yang berlaku pada 13 Mei 1969 belaku lagi. AMIN
* tiba-tiba teringat kata-kata seorang kawan aku yang mengatakan suatu hari nanti negera islam akan hanya wujud di mekah dan madinah sahaja. Nauzubillah! MALAYSIA??
* teringat juga kata-kata seorang kawan aku "kenapa nak bangga jadi melayu?" Asafirullah~ Macam nak cili-cili je mulut die tu. Kalau dia tak bangga, aku sangat bangga menjadi orang melayu! korang bangga tak?

3 comments:

sarah said...

aku bangga kau amek tahu pasal politik.

M.Z's Site said...

this best bro..nice~

NUARAHMAN said...

Sara : mesti kene amik tahu kot wlaupon study lg...hehe

MZ : tq. Sudi bace...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...