TAB

Thursday, March 1, 2012

Temu Janji Dengan Doktor

Assalamualaikum dan Salam 1Kehidupan...

Gigi adalah satu aset yang tak ternilai yang di anugerahkan tuhan kepada kita. Bayangkan kalau kita tidak ada gigi. Macam mana kita nak mengunyah makanan? Takkanlah kita nak telah je. Mahu sembelit bila nak terberak buang air besar.

"Makanan kalau baru digoreng jangan dimakan terus, berlobang nanti gigi kau"

"Jangan makan banyak sangat gula-gula, tak baik untuk gigi"

"Sebelum tidur gosoklah gigi"

Itu adalah antara nasihat yang selalu mak aku pesan kepada anak bujang dia seorang ni. Tapi aku selalu saja pandang enteng pada nasihat tersebut.

Dan akhirnya...
Padah menimpa diri aku sendiri. Akhirnya setelah usia menjengah ke angka 22 tahun ini, gigi aku telah berlubang.

sebelum : kalau perasan ada lobang hitam kecil diantara gigi arnab aku tu.

Kalau zaman sekolah dulu, mesti akan ada doktor gigi datang ke sekolah. Sepanjang bertemu dengan doktor di sekolah aku tak pernah pula kena cabut gigi atau pon tampal gigi. Malah ada doktor yang memuji:

"Bagus gigi awak"

Tapi itu dululah. Sekarang gigi aku sudah berlubang. Depan pulak tu. Jadi misi aku waktu cuti ni adalah untuk menampal gigi hadapan.

Ada kawan aku tanya:

"Mesti hitam kan gigi yang ditampal tu?"

Hitam? HAHA.. 

Kalau nak tahu, bahan yang digunakan untuk menampal gigi hadapan ni lain daripada tampal gigi belakang tu. Dan prosesnya juga agak leceh. Warnanya juga seakan-akan warna gigi. Jadi tak HITAMlah.

Ini adalah klinik kedua aku pergi. Awal cuti hari tu aku ada pergi klinik gigi lain tapi dia kata bahan nak tampal gigi hadapan tu tak ada. Kena tunggu 4 bulan lagi! Jadi aku buat keputusan untuk pergi klinik lagi satu. Untuk pengetahuan, aku pergi klinik awam je. Murah dan jimat.

Berbalik kepada tajuk (panjang pula mukadimah kali ini)

Sebenarnya aku dah pergi klinik gigi tu semalam, tapi dia cuma bersihkan gigi sahaja dan dia buat temu janji dengan aku esoknya (hari ini) pukul 9 pagi.

Perasaan aku masa nak menjejak kaki ke Klinik Kesihatan Taman Universiti tu : SANGAT GEMENTAR.

Klinik Kesihatan Taman Universiti
Semalam aku ada baca komen orang yang tampal gigi depan ni, ada yang kata sakit, ngilu dan gigi kene gerudi  sampai ada lobang besar. Manalah aku tak seram. (menyesal pula buat research)

Tapi lepas dah selesai tampal gigi...

Tak adalah rasa sakit pun cuma ngilu tu memang kena tahan sikitlah. Dan proses menampal gigi tu memang agak lama, kira-kira setengah jam. Aku agak berpuas hati dengan perkhidmatan klinik awam yang diberikan. Nurse di kaunter pendaftaran pun senyum je.

Bayaran yang dikenakan untuk menampal gigi hadapan ni = HANYA RM4. Murah yang teramat sangat kalau nak dibandingkan dengan klinik swasta dalam RM40++.

Muka puas selepas menampal gigi.

Setakat ini sahaja. SEKIAN~



WSM:
- Jagalah gigi anda dengan sebaiknya. Jangan sampai berlubang macam aku ni -

4 comments:

Fendy said...

slalu gak buat scaling gigi...bgus..

Anum said...

terima kasih kat Ms.Google Map.Jumpa jugak awak klinik tu,,wikiwiki

Henry Zackery said...

nice entry...

BLOGGER PILIHAN [ PANDANGAN PERIBADI ]

ayie said...

wah mcm model gigi :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...