TAB

Thursday, July 7, 2011

kenapa remaja melayu memilih kerja?

Satu persatu budak melayu berhenti kerja dekat tempat aku.

Jawapan mudah yang mereka beri:

"Tak tahan lah kerja dekat sini"

"Aku dapat kerja lain"

"Tak bestlah kerja sini, tak ada kawan"

Aku pun pelik kenapa diorang ni memilih sangat kerja. Mungkin ada sesetengah mereka yang bekerja sebab menunggu sambung belajar. Ada juga yang bekerja sebab tengah cuti sekolah atau cuti semester. Jadi aku mungkin faham kenapa diorang berhenti.

Tapi yang tak ada niat nak sambung belajar tu kenapa berhenti kerja, tukar2 kerja. Kenapa tak tetap je kerja dekat situ.



Persoalan yang aku nak beri kepada mereka:

"Kenapa korang lembik sangat? Buat kerja sikit dah mengeluh. Korang tak terfikir ke? pendatang2 asing bersusah payah merantau cari kerja dekat Malaysia. Jadi korang bersyukurlah duduk dekat Malaysia ni. Tak payah merantau keluar negara mencari kerja".

"Kalau korang kata dapat kerja dekat tempat lain, korang pasti ke tempat tu lagi seronok? lagi selesa? entah2 nanti korang berhenti lagi. lagi dan lagi. lepas tu cari kerja lain. lain dan lain. tak kesudah sampai tua!"

"Lagi satu korang rasa tak best sebab tak ada kawan? tolonglah... Kawan kau tu ke yang beri kau gaji? kawan kau tu ke beri anak bini korang makan nasi?" 

Kepada yang suka sangat tukar tempat kerja tu memang merugikan masa korang dan tak berbaloi sama sekali.

Cuba korang fikir kalau korang kekal dekat satu tempat:
- tak lama lepas tu mesti gaji naik
- bila korang kerja lama mesti bos akan rasa percaya dekat korang
- bila budak baru masuk, korang mesti akan dianggap senior. jadi korang bolehlah belagak sikit (haha...ni jangan ikut!)
- lama kelamaan mesti korang akan dinaikkan pangkat.
- duit kwsp pulak mesti makin banyak!

Cuba fikirkan pula kalau asyik tukar2 kerja:
- gaji korang sudah semestinya akan berubah2 dari satu tempat ke tempat kerja yang lain. Kadang naik kadang turun
- kadar kepercayaan bos terhadap korang masih sifar. sebab korang baru lagi
- korang akan sentiasa menjadi BUDAK BARU. dan pastinya korang akan dibuli oleh senior tanpa korang sedari sebab masa jadi budak baru korang sangat NAIF!
- kalau setakat spm tu jangan mimpilah nak naik pangkat kalau asyik tukar kerja je. (lainlah kalau banyak pengalaman) Majikan pon takut nak ambil korang kerja.
- duit kwsp pulak kan terhenti-henti setiap kali berhenti kerja. masa untuk cari kerja baru pulak mungkin akan masa berbulan-bulan. Jadi bila nak bertambah kwsp tu?

Jadi bersyukurlah dengan kerja yang korang dapat sekarang. Kumpulkan banyak pengalaman dekat satu-satu tempat kerja tu. Kalau rasa dah agak mahir mungkin boleh apply ke jawatan yang lebih tinggi.

Tak salah nak tukar kerja. Tapi janganlah terlalu kerap. Fikirkan masa depan. Jangan sampai pendatang menguasai semua bidang kerja dekat Malaysia ni baru korang nak sedar.

Akhir kata, selamat berjaya kepada semua pembaca yang sedang mencari kerja tu...




* satu2nya hero service crew dekat tempat kerja aku!
* paling senior dikalangan pekerja tempatan (walaupon tak sampai dua bulan kerja)
* aku pun nak berhenti kerja sebelum raya nanti ni. Tapi aku ada alasan kukuh ye. Nak samabung pengajian... hehehe...

10 comments:

aeisyah hanum said...

fight for Malaysian and Job Finder..aku pun pasang niat nak tambahkan ilmu pengetahuan sementara nak tunggu jawapan sambung blaja ni..
^^

khairul rahman said...

Hee..tenkiu hanum :-)

muhd taufiq said...

ader lg ker yg bhnti keje??haha ak pun ader alasan kukuh gak..nak amek lesen motor,nk tgk malaysia lwn bola,nk kluar jln2 dgn brother ak yg jarang der mase brsama ak kat rmah(blan puase xleh mkn kat luar haha) semua dlm blan 7..klau keje boleh??hehe

khairul rahman said...

Taufiq : kau lah yg terakhir berenti..xpe2 aku paham kes kau..

ipah . ipin said...

hehehe lawak lah taufiq haha ;D
eh anwar, trase seh aq. mcm nk ngate aq la tuhh..
hahaha!!!

khairul rahman said...

Ipah ipin : sape makan cili die rase lada! Hehe

LeLy shuhada shaari said...

aku tak ! aku kuat..kojo apo pon bleyyyyy

khairul rahman said...

Lely : kau memang serba boley..caiyok2

minniehana said...

haha.keje utk cari pengalaman.aku ade alasan y lebih kukuh utk berhenti bukan hanya sebab 'peribadi' sebenarnye ok.hee

khairul rahman said...

miniehana : sesungguhnya artikel ni ditujukan utk sesiapa yg berkenaan..kalau anda terasa . saye minta maaf~ hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...