TAB

Tuesday, May 29, 2012

Kenapa Malang Tak Berbau

Assalamualaikum dan Salam 1Kehidupan...

Dalam perjalanan balik lalu lebuhraya, aku jumpa beberapa bangkai binatang yang mati digilis kenderaan. Sadis sungguh aku tengok bangkai biawak tu. Perut terburai, mata terbeliak, darah melimpah, kaki dan tangan tercabut ! (ok macam dah lebih je ni) 

Cuba tengok beberapa gambar binatang yang mati di jalan dibawah.


Abaikan imej yang terakhir. Entah siapa punya kerja buat macam tu.

Binatang ni mati mungkin sebab tak tengok kiri kanan masa nak melintas, tak tengok kiri kanan sebab tak pernah belajar peraturan melintas jalan, tak belajar peraturan jalan sebab tak sekolah, tak sekolah sebab mereka binatang. Jadi takkan nak salahkan mereka?

Kenapa tak salahkan manusia? Manusia punya otak untuk berfikir. Jadi kenapa manusia ni langgar juga? Mungkin sebab binatang ni melintas secara mengejut dan menyebabkan manusia tak sempat untuk menghentikan kenderaan mereka. Jadi persoalan disini, tak akan nak salah kan binatang lagi?

Manusia langgar manusia, dicipta satu hukum yang dipanggil undang-undang jalan raya. Kenapa manusia langgar binatang tidak diwujudkan satu hukum yang menghukum manusia itu sendiri. Disini timbulnya ketidakadilan duniawi. Tak akan lah nak tunggu binatang itu bersuara agar nasib kaum-kaum mereka terbela?

Apa agaknya hukum mengafankan binatang?

Tak payah cari jauh, aku sendiri pernah ada pengalaman melanggar binatang kesayangan nabi, kucing. Ketika itu aku menunggang dalam keadaan laju, tiba-tiba muncul kucing melintas. Tanpa berkata apa-apa aku terlanggar kucing tadi. Bergelimpangan kucing tersebut ke dalam semak. Sampai sekarang aku tak tahu apa nasib kucing itu. "Kucing, maafkan aku"

Seperti tajuk yang aku pilih pada kali ini - malang tidak berbau. Sesuai ditujukan kepada manusia mahupun binatang diluar sana. Kalau malang itu berbau, pasti tiada kecelakaan seperti ini.

Kepada manusia - berhati-hati ketika berada dijalan raya. Nyawa binatang mungkin terbunuh jiwa kita semua tak berhati-hati.

WSM:
- Binatang menjadi bangkai mungkin tiada orang kisah. Tapi jangan manusia pula yang menjadi bangkai -


5 comments:

munirah said...

dumping baby :'(

LELAKI INI said...

adeyh..
kesian bayi2 tue

Ridzwan Hafidz said...

Takut tengok gambar tu semua -.-

Nur Kiasatina ^_^ said...

Hello !..! Awesome blog. Saya suka saya suka ~ Hee :) . Done follow you and I will always support your blog ! Chills :* Have a great day yaa ! ♥

http://secret-domokun.blogspot.com/

CikMai said...

orang nak bayi , diorang tak hargai :"(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...