TAB

Tuesday, January 3, 2012

Amalina - Melayu Mudah Lupa?

Tanggal 2005,
kita dikejutkan dengan keputusan anak jati Melayu dengan keputusan 17A1 dalam SPM. Siapa? Nur Amalina Che Bakri. Kecoh satu Malaysia. Aku bangga sebab dia dari Johor. Lepas tu bermacam-macam ceramah menjemput Amalina ni sebagai penceramah.


Tak lama lepas itu,
kita mendapat berita dia melanjutkan pelajaran di luar negara dengan tajaan Bank Negara di University Of Edinburgh, UK dalam bidang perubatan.

Lagi sekali aku bangga dengan Amalina.

Beberapa tahun lepas, (sekitar 2009 kalau tak silap)
heboh pulak cerita yang mengatakan Amalina ni gagal dalam pelajaran dan telah pulang secara senyap ke Johor. Tak silap aku dulu pernah keluar berita menafikan berita tersebut adalah palsu. Sampai sekarang masih tak dapat kesahihannya. Tapi aku tak berapa percaya sangat cerita tu. Sebab tak mungkin student fail boleh ambil dua degree sekaligus.

Aku tak pernah menuduh Amalina, hanya mengingatkan kembali khabar angin yang pernah disebarkan.


Baru-baru ni,
timbul lagi cerita tentang Amalina. Kali ni bukan pasal pelajaran. Tapi pasal kegiatan sosial dia yang dikatakan semakin liar.

Benarkah itu adalah Amalina, penerima Anugerah Maulidur Rasul 1426 peringkat Kebangsaan yang pernah kita banggakan dulu? Allah maha mengetahui.  

Aku mengharap sangat yang ini bukan dia. Kalau benarlah ini Amalina, aku tak kesah dia nak buka tudung  hatta mewarnakan rambut sekali pon. Tapi janganlah buat sesuatu yang memalukan bangsa, agama dan negara.

Sedangkan  pelajar yang belajar dalam negara boleh menjadi terlalu sosial, inikan pula yang belajar jauh di seberang laut sana.

Sekali lagi aku nak TEGASKAN di sini bahawa aku tak tuduh Amalina jauh sekali mencaci insan yang pernah menjadi idola aku satu masa dahulu.

Beberapa jam lepas aku sempat singgah ke akaun facebook Amalina ni. Tapi sekarang bila aku nak buka link tu, dah tak dapat lagi di akses. Mungkin akaun tu telah di padam.

Aku sempat print screen facebook dia.




WSM:
- pesanan aku kepada Amalina, "Jika berita yang disebarkan itu adalah satu fitnah, silalah tampilkan diri anda dan buatlah sesuatu untuk mengatakan itu bukan anda". Aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk Amalina -
- terpaksa mengedit kembali ayat-ayat aku sebab ramai yg salah sangka terhadap aku sebab tak baca apa yg aku tulis ni sampai habis -
- update terbaru : Amalina ada post video di Youtube. Tapi aku bukanlah mahu mengiakan yg individu dalam video itu adalah dia -

6 comments:

Areyue Luvinnov said...

"Y KAWEN SEJENIS TU KAN??!!" kata Zilah. =P

NUARAHMAN said...

Areyue Luvinnov : aah! yang tulah...Balas aku kepada Zila..haha

Areyue Luvinnov said...

aq pown menjawab, "zilah! kau biar betik? tu org lain kowt" , hahahahaaha (gelak sakan sampai xigt org keliling tgh study..)

NUARAHMAN said...

Areyue Luvinnov : karang timbul gosip amalina berhubungan sejenis pulak disebabkan zila..haha

mr.syazwan said...

kalau iman x kuat

mmg kita akan tersesat

huhu

sedih dgn perkhabaran ini

NUARAHMAN said...

mr.syazwan ; BETOL...sama2 lah kita doakan, semoga Amalina sentiasa dalam keredhaan Ilahi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...